Cupcakes med doftpelargon

 

 
 
Dessa cupcakes gjorde jag till en baktävling här i Oskarshamn. Jag har aldrig bakat med blommor förut så detta var en ny erfarenhet. Blomman jag använde heter Doktor Westerlund.
Min yngsta son tyckte att dom var så goda så han dansade till och med. Ett bra betyg alltså! Och juryn var lika eniga då dom utsåg mig till vinnare!! Jag kan inte förklara hur glad och tacksam jag är för vinsten och all beröm! Särskilt från delägaren på Nilssons konditori, Martin Andersson! Detta var en riktig rolig upplevelse, det tyckte barnen också. Nu blir det High Chaparall som avslutning på semestern! 
 
 
 
 
 
Här kommer receptet:

Du behöver

  • 280 g vetemjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 0,25 tsk salt
  • 115 g smör, rumsvarmt
  • 250 g socker
  • vaniljstång, skrapa ur fröna
  • stora ägg, rumsvarma
  • 3 dl mjölk, 3 %
  • 2,5 tsk vaniljextrakt
  • 10 st hackade blad från doftpelargon

Gör så här

  1. Värm ugnen till 180 grader.
  2. Sätt 18 pappersformar i två muffinsplåtar.
  3. Sikta mjölet, bakpulvret och saltet i en skål.
  4. Använd en köksmaskin för att röra smöret, sockret och fröna från vaniljstången i ungefär 5 minuter.
  5. Tillsätt äggen, ett åt gången, men rör bara tills äggen precis ingår i smeten. Tillsätt mjölk, vaniljextrakt, de hackade bladen och mjölblandningen. Rör försiktigt tills det är väl blandat. 
  6. Häll med hjälp av en glasskopa smet i formarna, som ska vara fulla till 2/3. Grädda i 18 minuter.
  7. Låt dem sedan svalna helt innan du dekorerar dem.
 
 
 
 
Jag fyllde även cupcakesen med lemoncurd. Hade även några hackade blad i curden. Sedan spritsade jag med marängsmörkräm.
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp