Glutenfritt bröd!

Nu så, efter lite trixande och mixande med ett recept jag kom över,
så har jag äntligen hittat ett (håll i er nu),
saftigt, gott och luftigt glutenfritt bröd!
Hemligheten är att det får kalljäsa över natten för att sen bakas ut
på morgonen och gräddas färska till frukosten.
Blir sugen nu bara jag skriver om dom.
Här är receptet! Baka, ät och njut!
 
 
Jag kom över billiga silikonplåtar med brödformar i på ICA Maxi som jag har använt mig av.
Men det går lika bra med stora muffins- eller bull fomar.
 
Det blev fem st stora brödbullar av detta recept:
 25 gram jäst
4 dl ljummet vatten
2 msk psyllium fröskal, ej hela frön!
2 msk rapsolja
1 tsk salt
½ tsk socker
300 gram glutenfri mjölmix (jag använde Finax)
100 gram durramjöl
ca ½-1 dl till utbakning.
 
 
  1. Smula ner jästen i en bunke
  2. Tillsätt vatten och sedan psylliumfröskalet
  3. Rör allt tillsammans tills jästen har löst sig i spadet.
  4. Låt spadet vila i några minuter. Det ska svälla och bli som tapetklister.
  5. Rör ner olja, salt och socker i degblandingen.
  6. Det är viktigt att mjölet vägs ordentligt nu när det ska tillsättas. Även om degen känns kletig så tillsätt INTE mer mjöl. Glutenfria degar är inte alls lika fasta som vetedegar, tyvärr! Använd helst en köksassisent eller elvisp och arbeta degen på medel-hög nivå i ca 5 min.
  7. Lägg plastfolie över bunken och låt stå över natten i kylskåpet.

 Morgonen efter: 

  1. Sätt ugnen på 230 grader (helst varmluft) med en ugnfast form med vatten i botten av ugnen. Detta gör att det bildas ånga i ugnen.
  2. Häll ut ca ½-1 dl mjöl på bordet och dela upp degen i jämna bitar. Använd gärna en degskrapa till hjälp då degen är rätt kladdig.
  3. Jag bakade inte degen alls mycket nu utan formade bara som bollar med skrapan och la i i formarna direkt. Kanske gjorde helt fel men jag tyckte brödet blev gott!
  4. Sedan fick dom vila/jäsa medans ugnen gick upp i rätt temperatur.
  5. När dom ska gräddas sprayar du dom med lite vatten och lägger på valfria frön. Jag hade ingen sprayflaska så jag duttade lite vatten med fingrarna och la på solrosfrön och sesamfrön.
  6. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 10 min.
  7. Ta ut vattenskålen, sänk till 200 grader och grädda vidare i ca 7 min tills bröden fått fin färg.
  8. Låt bröden kallna helt under bakduk.

Servera och njut!

 
Glutenfritt | |
Upp