Blåbärscheesecake

 

Recept på min glutenfria blåbärscheesecake!
 
12 glutenfria digestivekex
75 gr smör
 
250gr blåbär
Saft av en halv citron
6 gelatinblad
 2 msk socker
1 dl grädde
550gr rumsvarm färskost
(jag tog en burk mascarpone, 250gr, och resterande philiadelphia ost)
 
Mixa kexen och smöret till en massa.
Klä botten av en springform med bakplåtspapper (jag använde mig av en 18cm).
Tryck ut massa så den täcker hela botten och är jämn.
Ställ in i kylen.
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten så dom täcks.
Koka upp blåbär och socker och citronsaften.
Mixa till en slät puré.
Krama ur geltinbladen från vattnet och rör i purén.
Låt svalna i kylskåp.  
Vispa grädde och ph ost.
Häll sedan i blåbärspurén och vispa till en slät massa.
 
Klä formens kanter med bakplåtspapper och häll i blåbärsmassan. Fördela jämnt.
Jag hade ingen liten spatel hemma så jag använde mig av baksidan av en osthyvel för att jämna till!
Ställ in i kylen i 6 timmar.
När du ska servera cheesecaken, ta av bakplåtspappret medans den är kall, annars kan det lätt bli kladdigt och kanterna blir inte lika snygga.
 
Ät och njut!
 
 
Cheesecake | #cheesecake | |
#1 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

Upp